رژیم کتوژنیک آزمایش خوب یا بد؟

این امر، نشان دهنده آن است که شما با رعایت قواعد رژیم کتوژنیک قادر خواهید بود تا به راحتی در کمترین زمان ممکن وزن خود را پایین بیاورید! در آخر، لازم است به یاد داشته باشید که؛ برای تاثیرگذاری بهتر رژیم کتوژنیک، نیاز است تا به صورت طولانی مدت به آن پایبند باشید و تمامی قواعد و استانداردهای آن را رعایت کنید. اگرچه رژیم کتوژنیک برای کم کردن وزن و کمک به عملکرد بهتر ورزشکاران استفاده میشود، اما در ابتدا برای این منظورها نبود. بهتر است سعی کنید از مواد مغذی، مفید و دارای پروتئین بالا استفاده نمائید و همچنین استفاده از فیبر و سبزیجات را نیز فراموش نکنید! اگر مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 هستید، بههیچوجه بدون اجازه پزشک و متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک را شروع نکنید.

بازهم تأکید ما بر این است که در خوردن این مواد زیادهروی نکنید و تنها بهاندازه مناسب از آنها استفاده کنید. وقتی میخواهید غذاهایی با کربوهیدرات بالا را بعد از مدت زمان زیادی وارد رژیم غذایی خود کنید، پیشنهاد میشود از کربوهیدراتهایی که هضم سختی دارند و غنی از فیبر و پروتیین هستند استفاده کنید. مصرف رژیمهای غذایی کتوژنیک (ketogenic diets; KDs)، با محتوای چربی زیاد و کربوهیدرات پائین، برای کاهش فراوانی تشنج در افراد مبتلا به صرع توصیه شدهاند. در این نوع رژیم به افراد توصیه میشود تا کربوهیدرات مورد نیاز بدن خود را بیشتر در زمانهای ورزش کردن، مصرف نمایند! با توجه به اینکه هدف اصلی رژیم کتوژنیک بر سوزاندن چربیهای بدن و کاهش وزن افراد متمرکز شده است؛ بیشتر اشخاصی که به دنبال لاغر شدن هستند این رژیم را رعایت میکنند!

خشکی دهان، تکرر ادرار، حالت تهوع، بوی بد دهان و همچنین مشکلات تنفسی از شایعترین علائم کتواسیدوز هستند که باید در حین رژیم کتوژنیک به آنها توجه داشته باشید و در صورت مواجهه با آن سریعا به پزشک مراجعه کنید. سالتر اشاره میکند که بهجز محدودیتهایی که باید مطمئن باشید آنها در ذهن دارید، هنگامیکه صحبت از این رژیم میشود هیدراتاسیون نادیده گرفته آیا کتوز در دوران قاعدگی سخت تر است؟ میشود. صحبت با پزشک قبل از شروع یک ایده هوشمندانه است. رژیم غذایی با میزان بالا چربی و میزان کم کربوهیدرات موجب از بین رفتن نارسایی قلبی در موش های آزمایشگاهی شد. اگر از آدامس یا جایگزین های دیگر مانند نوشیدنی های بدون قند استفاده می کنید، برچسب تغذیه را برای کربوهیدرات ها بررسی کنید.

تاکنون مطالعات زیادی روی رژیم اتکینز انجام شده که نشان داده است این رژیم در قیاس با رژیم های کم چرب (Low- Fat) منجر به کاهش وزن بیشتر و بهبود مشهودتر در سطح قند خون، تری گلیسرید، کلسترول خوب HDL و دیگر فاکتورهای سلامتی می شود. یکی از پیامدهای تغییرات وزنی ناشی از رژیم کتوژنیک، کاهش توده عضلانی بدن است، مخصوصا اگر حجم چربی مصرفی نسبت به پروتئینها بیشتر باشد. در ادامه با سایر عوارض ناشی از رژیم کتوژنیک که ممکن است در روزها و هفتههای اول شما را آزار بدهند، آشنا میشویم. با این وجود، آمار اعلام شده توسط سازمان ملی سلامت، تفاوت زیادی با این مقادیر دارد و میزان مصرف کربوهیدرات برای افراد را بین 45 تا 65% مناسب میداند.

طبق گفتهی “پائول سالتر” کارشناس ارشد تغذیه و کارشناس علوم ورزشی، قبل از معرفی رژیم کتوژنیک به بیشتر بیماران مبتلا به صرع توصیه میشد تا روزه بگیرند، اما این برای بسیاری از آنها دشوار بود. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع رژیم غذایی، محصولات رژیمی و انواع تغذیه ورزشی به دیگر مقالات وبسایت بارادلند، مراجعه فرمائید! مکانیسم دیگر مطرح شده بهبود انرژیرسانی به مغز با رژیم کتوژنیک است. پس حتماً همیشه یک بطری آب در کنار خود داشته باشید، و مطمئن شوید که در طول روز به مقدار کافی آب مصرف میکنید. از آنجا که وعدههای غذایی در رژیم اتکینز عمدتا مبتنی بر منابع پروتئینی پرچرب است، افرادی که رژیم گیاهخواری دارند باید از جایگزینهای مناسب استفاده کنند تا مطمئن شوند که نیازهای غذایی خود را برآورده میکنند.  This data has ᠎be en c᠎reated with GSA C᠎onte​nt Gen᠎erator DEMO.

رژیم کتوژنیک یک رژیم حاوي چربی بالا، کربوهیدرات پایین و پروتئین محدودشده است که از سال ۱۹۲۱ براي درمان بیماران با صرع مقاوم به درمان استفاده شده است. در این نوع رژیم، درصد کربوهیدرات قابل استفاده بسیار پایین خواهد بود؛ اما مقدار مصرف چربی باید بالا باشد. علاوه بر این، مواد بسیار فرآوری شده و چربیهای ناسالم در این رژیم غذایی محدود است. از طرف دیگر، افرادی که دارای دیابت هستند و میخواهند علاوه بر درمانهای دارویی و شیمیایی، یک برنامه تغذیه سالم برای بهبودی خود داشته باشند، میتوانند از این رژیم غذایی استفاده کنند. در برخی از منابع خارجی ذکر شده است که افراد میتوانند از رژیم کتوژنیک برای برطرف نمودن و بهبود دادن مشکلات قلبی، مغزی و حتی جوشهای پوستی، در کنار دیگر روشهای دارویی و درمانی خود استفاده نمایند.

درست است که میتوان این بیماریها را با رعایت نمودن رژیم کتوژنیک تا حد زیادی کنترل کرد؛ اما متخصصان مرتبط با این حوزهها معتقد هستند همچنان باید تحقیقات بیشتری در رابطه با رژیم کتوژنیک برای درمان این بیماریها صورت گیرد. رژیم کتوژنیک میتواند برای افراد مبتلا به دیابت بسیار خطرناک باشد و مشکلی با نام «کتواسیدوز» را برای بدن آنان بهوجود بیاورد. بنابراین افزودن نمک اضافی به وعدههای غذایی یا مصرف مکملهای معدنی میتواند در این زمینه به شما کمک کند. بنابراین رژیم کتو می تواند یک مداخله قوی و قدرتمند باشد. بنابراین نشان داده شده رژیم کتوژنیک با حذف کامل این مواد غذایی و توصیه به مصرف سبزیجات فیبری میتواند باعث بهبود شرایط پوستی شود، البته برای ثابت شدن این اثر بر روی پوست هنوز به مطالعات بیشتری نیاز هست.

از طرف دیگر، ابتلا به اسهال میتواند بهدلیل کمبود شدید فیبر در رژیم غذایی اتفاق بیفتد. در این شرایط، کاهش وزن اتفاق میافتد اما این کاهش وزن عمدتا از طریق کاهش توده عضلانی اتفاق میافتد. این رژیم در ابتدا بهمنظور کاهش وزن نبود. با توجه به نکات گفته شده در این مقاله، رژیم کتوژنیک برای افرادی مناسب است که دارای اضافه وزن هستند و قصد دارند تا وزن خود آیا پروبیوتیک ها در رژیم کتوژنیک مفید هستند؟ را کاهش دهند. در فاز پایانی اتکینز درنهایت دوباره کربوهیدراتها به برنامه اضافه میشوند، اما در کتوژنیک از اول تا آخر مصرف کربوها محدود است. حالا باید دارچین، نمک، میخک و وانیل رو به محتویات درون کاسه اضافه کنید. نتیجه این اتفاق قرار گرفتن بدن در وضعیتی متابولیک به نام کتوزیس -کتوز- است.

کتواسیدوز زمانی اتفاق میافتد که بدن، کتونهای زیادی را ذخیره میکند (اسیدهایی که بهعنوان زائده جانبی چربیسوزی شکل میگیرند). چنین سوخت و سازی ممکن است پس از تمرینات ورزشی طولانی مدت یا در دوران بارداری هم اتفاق بیفتد. در دیگر انواع این رژیم، شما قادر هستید تا کربوهیدرات و قند لازم بدن را به صورت مساوی یا نامساوی در طول روز تقسیمبندی کنید؛ اما در رژیم TKD حتما باید آن را در مدت زمان تمرینات ورزشی مصرف نمائید. همچنین، سعی شده است تا در رژیم کتوژنیک، منبع تامین انرژی افراد از قند به پروتئین و چربی تغییر پیدا کند. همچنین، ماهیهای چرب مانند سالمون، قزلآلا و ماهی تن را در نظر بگیرید.

در این رژیم باید از هر هفت روز باید دو بار روزه بگیرید. اگر میخواهید رژیم فستینگ را بگیرید بهتر است ابتدا مشاوره تلفنی با متخصص تغذیه مشورت کنید. نمونه رژیم کتوژنیک 7 روزه یک رژیم غذایی با چربی بالا، کربوهیدرات کم و پروتئین متوسط است که باعث میشود بدن از چربی به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده کند. استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک اخیراً در سایر بیماریهای نورولوژیک مانند پارکینسون، آلزایمر و آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس مورد توجه قرارگرفته است. خلاصه: سعی کنید اساس رژیم غذایی خود را بر پایه غذاهایی مانند گوشت، ماهی، تخممرغ، کره، آجیل، روغنهای سالم، آووکادو و مقدار زیادی سبزیجات کمکربوهیدرات قرار دهید. بهطور کلی، عواملی مانند تغییر الگوی غذایی، مصرف غذاهای پرچرب و کمکربوهیدرات میتوانند باعث ابتلا به اسهال در افرادی شوند که بهتازگی رژیم کتوژنیک را شروع کردهاند. Article has been created with GSA C onte nt G​ener ator  D emoversi᠎on.

کسانی که رژیم کتوژنیک گرفتن بد نیست بدانید که کتواسیدوز در موارد نادری در زنان شیرده که از رژیمهای کمکربوهیدرات و پرچربی مانند رژیم کتوژنیک پیروی میکنند هم بهوجود میآید. خوشبختانه، میتوان گفت که رژیم کتوژنیک یکی از برترین و مناسبترین رژیمهای جهان محسوب میشود و در بین انواع رژیمهای متفاوت موجود، رتبه مناسب و بالایی را دارا میباشد. یک مطالعه کوچک در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 همچنین نشون داده که پیروی از رژیم کتوژنیک به مدت 90 روز به طور قابل توجهی سطح هموگلوبین A1C رو کاهش می ده، که یکی از فاکتورهای اندازه گیری مدیریت قند خون در طولانی مدته (۳۱). معمولا اشخاصی که به دنبال بهبود دادن متابولیسم بدن خود هستند یا قصد دارند تا دیابت و مشکلات قند خود را کنترل کنند نیز میتوانند از این رژیم استفاده نمایند؛ اما به افراد ورزشکار و بدنساز، رژیم کتوژنیک آنچنان توصیه نمیشود؛ به ویژه اگر قصد دارند تا حجم ماهیچههای خود را افزایش دهند.

“جاشوا شدل”، مؤسس و مدیرعامل Fuelary، هنگام تمرین کردن برای یک مسابقهی سهگانه، از رژیم کتو استفاده نمود. مت سارهوف، مالک و بنیانگذار متد LIV میگوید که برخلاف کربوهیدراتها و پروتئینها، که حاوی ۴ کالری به ازاء هر گرم هستند، چربیها در هر گرم حاوی ۹ کالری هستند، که بهطورکلی انرژی بیشتری در اختیارتان قرار میدهد – که باعث سادهتر شدن کنترل دردهای گرسنگی و باانگیزه ماندن برای تمرین میشود. بهعلاوه، از آنجایی که عضلهها باید کالری بیشتری را نسبت به چربیها بسوزانند، متابولیسم بدن هم تحت تاثیر این شرایط قرار میگیرد و ضعیف میشود. درواقع، بهجای افزایش عضلههای بدون چربی، احتمالا وزن جدید از حجم چربیها شکل میگیرد. از اینرو، ممکن است بدن برای تجزیه چربیها و خارجسازی آنها از خودش بهطور ناخودآگاه با واکنشهایی مانند اسهال مواجه شود.

در مطالعهای بر روي موشها مشخصشده که تحریکپذیری هیپوکامپ با مکانیسم تنظیمی وابسته به گلوکز، کاهش مییابد. او میگوید “محدود کردن پیوستهی کربوهیدراتها منجر به تخلیهی ذخایر گلیکوژن عضلانی میشود. هنگام برنامهریزی وعدههای غذایی، هدف شما این است که ۷۰ تا ۷۵ درصد از میزان کالری مورد نیاز خود را از چربی، ۲۰ تا ۲۵ درصد از پروتئین، و ۵ تا ۱۰ درصد از کربوهیدراتها به دست آورید. از آنجا مدت زمان دریافت محدود می شود احتمالاً مقدار مصرف هم کم می شود یعنی کالری کمتری در یافت می شود لذا منجر به کاهش وزن می شود. در مورد مصرف پروتئین، در بسیاری از انواع رژیم غذایی کتو، 20% کالری مورد نیاز از پروتئین به­ دست می­ آید و طبق دستورالعمل USDA این میزان 10 تا 35% است.

ایدهی آن، این است که با خوردن چربی زیاد، پروتئین متوسط و کربوهیدرات کمتر، بدن به حالت کتوز، یا وضعیت متابولیک میرود که در آن اجسام کتونی (مولکولهای شبیه به چربی) به جای گلوکز به سوخت اصلی تبدیل میشوند. مردم اغلب حالت کتوزیس (ketosis) را با کتواسیدوز (ketoacidosis) اشتباه میگیرند. همانطور که گفته شد رژیم تخممرغ باعث میشود که بدن وارد فاز کتوزیس شود. این کار باعث میشود بدن شما چربی بیشتری بسوزاند. این رژیم علاوه بر اینکه باعث لاغری می شود حتی در درمان بعضی از بیماری ها هم موثر و کار آمد است. رژیم لاغری کتوژنیک که انسولین تولیدی و مورد نیاز شما را کاهش میدهد، همراه با ایجاد تغییرات در سبک زندگی نظیر ورزش کردن و کاهش وزن، به درمان آن کمک میکند.

در این مطلب، به بررسی جامع و کاملی در رابطه با “رژیم کتوژنیک” پرداخته شده است. در این بخش از مقاله، قرار است تا به بررسی این 4 نوع بپردازیم. این مطالعه مروری به بررسی تاثیر یک رژیم کتوژنیک بر کنترل تشنج، شناخت (مثل یادگیری، تمرکز و عملکرد آکادمیک در کودکان، یادگیری شناخت و حافظه در بزرگسالان) و رفتار کمک کرده است. رژیم کتوژنیک منجر به کاهش قند خون و تولید اجسام کتونی در اثر بتا اکسیداسیون چـربی میگردد. از طرف دیگر، یک رژیم پر از کربوهیدرات میزان قند خونتان را بالا میبرد و ترشح انسولین را تحریک میکند، که میتواند منجر به ذخیرهی چربی و یک حالت تنبلی بیشتری شود.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد کتو و کرونا: آیا رژیم کتو می تواند به مبارزه با آنفولانزا کمک کند؟ بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.